Λίστα αντικειμένων
Γυρίζοντας πίσω στης δεκαετίες `70 και `80 πίσω , οι παλαιότεροι ίσως , θυμούνται το εμπόριο στην Πάτρα . Καταστήματα με ειδή νεοτερισμού , ειδή προικός , αντιπροσωπείες , εποχιακά ειδή στο λιανεμπόριο και στο χονδρεμπόριο .
Το εμπόριο απλωμένο σε διαφορές περιοχές εκτός από το ιστορικό κέντρο της πόλης με μικρές τοπικές αγορές στην Ιώνιας , την άνω πόλη , την Άγιας Τριάδος , Σολομού κ.α.
Χαρακτηριστικά μαγαζιά που γνώρισαν οι Πατρινοί ήταν τα πολυκαταστήματα Μουστακη , Τοξαβιδης , Κάπα Μαρούσης , Μέγαρο Πανταζή , στην οδός Μαιζωνος . Σιδηροπωλεία στην Ερμού , νεοτερισμοί στο κέντρο της πολης , τεχνίτες στου Μαρκάτου . Μέχρι και στην πλατεία Ψηλών Αλωνιών την Αθηναϊκή Αγορά με ενδύματα .
Υπήρχαν φυσικά παντοπωλεία ,μεγάλα βιβλιοπωλεία όπως του Καγιάφα , μεγάλες καφετερίες Σκορπιός στην πλατεία Όλγας , ο Βοσνιάκης , ο Καραβίτης κ.α., ενώ αντίθετος σήμερα κάθε μαγαζί που κλείνει ανοίγει ένα καφέ η ένα τυροπιτάδικο χωρίς προοπτικές με ημερομηνία λήξης .
Εμφανιστήκαν τα πρώτα Φαστ Φουντ Texas , Dragons , Hambo , Porto Bello , συνυπήρχαν μαζί με κλασσικά εστιατόρια όπως του Νικολάρα ,το Αχίλλειον , το Ματζέστκ , του Τρικόγια , κ.α.
Φυσικά υπήρχαν πολλοί κινηματογράφοι όπως Ιντεάλ , Ελίτ , Rex , Ελπίς , Άστυ , Παλλάς κ.α. όπου κάτοικοι από της γύρο περιοχές κατέβαιναν για ψώνια συνδυάζοντας την αναψυχή .
Μπαίνοντας στης δεκαετίες του `90 και `00 τα μαγαζιά ανακαινίζονται μέχρι αρτοποιεία και φαρμακεία γίνονται πολυτελείας , μπουτίκ , υπερπροσφορά προϊόντων και αγαθών . Απρόσωπα χάνεται το χαμόγελο και το ευχαριστώ από τους μαγαζάτορες και τους πωλητές . Αρχίζει μια άναρχη εξάπλωση καταστημάτων παντού χωρίς παιδεία , χωρίς προδιαγραφές , χωρίς κανόνες μάρκετινγκ και τιμολογιακή πολιτική . Τα ενοίκια εκτοξευτήκαν ψηλά μαζί με των αέρα τον κοπανιστό , αμόκ τρέλας για θέσεις φιλέτα .
Προσπάθειες για εμπορικά κέντρα δεν επέτυχαν στην Πάτρα . Μεγάλες αλυσίδες ανοίγουν , ξαφνικά πανικός στα μικρά καταστήματα φόβος κλεισίματος όπου τελικά επιβίωσαν , συγκρίνοντας το πολύ φθηνό προϊόν με την φιλική στήριξη σχέσης μεταξύ έμπορου και πελάτη .
Το όφελος για την Πόλη από τα μεγάλα πολυκατάστημα εκτός από θέσης εργασίας ( μικρά εργοστάσια υπηρεσιών διότι τα εργοστάσια έκλεισαν ) δημιουργήθηκε ένας νέος γεωπολιτικός χάρτης εμπορίου της Δυτικής Ελλάδος ώστε η Πάτρα να έχει τα ηνία της αγοράς , κίνησης χρημάτων και λογού της γεφύρας Ρίου – Αντιρρίου δίνοντας στον επισκέπτη την δυνατότητα να ψωνίσει , να φαί , να διασκεδάσει ακόμα και αυθημερόν .
Η σπάταλη του δανεικού χρήματος και του ψεύτικου lifestyle δημιούργησε πολλές και άχρηστες ανάγκες όπου οδηγηθήκαμε σήμερα σε αδιέξοδο .
Δύστυχος οι εμπορικοί σύλλογοι όπως και γενικότερα ο συνδικαλισμός στην Ελλάδα τελικά ποτέ δεν ωφελούσε ποτέ στον ιδιωτικό τομέα , μονό κοκορομαχίες για την καρεκλά .
Δεν υπήρχε ποτέ σταθερή οικονομική φορολογική πολιτική ώστε να προγραμματίσει κάποιος μια επένδυση , επίσης διάφορα κοινοτικά προγράμματα επιδότησης πάντα ήταν για λίγους .
Ας μην ξεχνάμε μπήκαμε στην εποχή του ιντερνέτ , άρα πρέπει να είμαστε ενήμεροι και οργανωμένοι στης τάσεις της αγοράς και σε οτιδήποτε απαίτησης και ανάγκες έχει ο καταναλωτής .
Δημιουργήθηκαν οι πεζόδρομοι χωρίς πράσινο και υποδομή για παρκινγκ .
Φτάσαμε σήμερα καθημερινά να κλείνουν ατομικές , μικρομεσαίες επιχειρήσεις καθώς και μεγάλες αλυσίδες . Αρχίζουμε και γυρίζουμε δεκαετίας πίσω , ελπίζω να μην χρειαστεί να καίμε μια λάμπα για οικονομία , όπως στης παλαιές ελληνικές ταινίες .
Ποτέ δεν επιβραβεύτηκε ο συνεπείς έμπορος αλλά ο κακοπληρωτής πάντα .
Ας ελπίσουμε να γίνει μια νέα αρχή με τάξη , να εκδίδονται άδειες λειτουργίας με βάση της πραγματικές ανάγκες κάθε περιοχής . Να προστατεύονται οι επαγγελματίες από το παραεμπόριο . Ανάρτηση στην επιχείρηση την άδεια λειτουργίας μαζί με πιστοποιητικό καλής λειτουργίας τύπου ISO .
Το επιμελητήριο θα μπορούσε να υποχρεώνει τους επιχειρηματίες να πέρανε υποχρεωτικά από σεμινάρια ενημερώσεις γύρο από το εμπόριο ( νομικά , εργατικά , φορολογικά , μάρκετινγκ , προγράμματα κ.α. ).
Θα μπορούσε να καθιερωθή μια Κυριακή του μηνά ένα παζάρι τύπου Μοναστηράκι στην Αλάμπρα στα Ψηλά Αλώνια η ακόμα στον ξεχασμένο πεζόδρομο της Ηφαίστου .
Μέσα τα πορταλ του Δήμου , του Επιμελητήριου θα μπορούσαν να φιλόξενου προσφορές του μηνά από τοπικές επιχείρησης .
Παράλληλα θα μπορούσε μια επιχείρηση να διαφημίσει άλλη επιχείρηση με διαφήμιση ( Shop and View ) .
Μερικά λίγα από τα παραπάνω είναι τονωτικές ενέσεις για τους δύσκολους καιρούς που διανύουμε .
Ενώνοντας όλες της δυνάμεις σε κλαδικό και ομαδικό επίπεδο μπορούμε να τονώσουμε την τοπική αγορά .
Για άλλη μια φορά όλοι έχουμε μερίδιο εύθηνης .
Το εμπόριο υπήρχε από τους αρχαίους χρόνους μέχρι σήμερα και πάντα θα υπάρχει .
Με εκτίμηση ,
Οδυσσέας Ξεριζωτής
Ενεργός – Άνεργος
Mob: 6974-777759
e-mail : zotisgr@yahoo.gr